Ilam Society of Civil Engineers

انجمن مهندسان ساختمان استان ایلام

Ilam Society of Civil Engineers

انجمن مهندسان ساختمان استان ایلام

سازمان های نظام مهندسی در مسیر واقعی اجرای قانون نیستند

سازمان های نظام مهندسی در مسیر واقعی اجرای قانون نیستند

اجرای واقعی و کامل قانون مقررات ملی ساختمان و نظام مهندسی، توسعه و اعتلای نظام مهندسی، حفظ اخلاق حرفه ای، داشتن ساختمان های ایمن، حضور تولید کننده پاسخگو و ... از جمله مواردی است که نقل محافل مهندسی و تخصصی شده است و تاکید کلیه مسئولان زیربط بر روی مسائل مطرح شده، شدت بیشتری پیدا کرده است.

  


آنچه که مسلم است سازمان های نظامات مهندسی ساختمان در استان ها به عنوان یکی از مهمترین تشکل های خصوصی بخش ساختمان نقش بی بدیلی در تحقق موضوعات مذکور دارند و می توان این ادعا را داشت که سازمان های مذکور به منظور اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و دفاع از حقوق مردم و جامعه در استان های کشور تشکیل شدند که مهمترین رکن حیات این سازمان ها نیز همین موضوع است.

اما جای تاسف دارد که امروز بخواهیم به این موضوع اعتراف کنیم که سازمان های نظام مهندسی از وظایف مدون و اصلی خود دور شده اند و متاسفانه در سال های اخیر و اگر دقیق بخواهیم بگوییم از دوره سوم هیات مدیره ها به بعد، به تدریج از مسیر قانونی و رسالت اصلی خود فاصله گرفته اند که امروز شاهد بروز معضلات و مشکلات اساسی در حوزه نظام مهندسی، صنعت ساختمان و به طبع آن اقتصاد مملکت (چرا که صنعت ساختمان در اقتصاد ایران نقش اساسی دارد) هستیم.

این وضعیت نابهنجار به جایی رسیده است که سازمان نظام مهندسی در بین مهندسان تبدیل به یک دارایی شخصی شده و مهندسان هفت رشته به دنبال سهم خواهی برای خود هستند، و ظاهرا رسالت اصلی سازمان در قبال جامعه را فراموش کرده اند.

عکس العمل های تند اعضا در مجامع و واکنش های مردم در جامعه، دلیل و عامل اثبات این ادعا است و مسائل اخیر از یک آشفتگی جدی در سازمان های نظام مهندسی استان ها خبر می دهد.

بر اساس این گزارش، با گذشت حدود 19 سال از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه ساختمان با ابراز تاسف شدید از بروز رانت و رواج دلالی در این سازمان، یکی از دلایل بروز این معضل در سازمان ها را ناکارآمدی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان عنوان می کنند.

این درحالی است که ما در زمان حساسی در زمینه ارائه خدمات مهندسی قرار داریم که سازمان های نظام مهندسی به عنوان متولیان اصلی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان باید پاسخگوی این وضعیت باشند؛ چرا که از شرایط موجود این نتیجه حاصل شده که اولا قانون مذکور کارآمد نیست و ثانیا بلاتکلیفی در ساختار سازمان های نظام مهندسی موج می زند و حتی اعضای هیات مدیره استانی در عملکرد نظارتی و انجام وظایف قانونی خود دچار مشکل هستند.

بر همین اساس «صما» نظر سنجی را مبنی براینکه « آیا به نظر شما سازمان نظام مهندسی استان ها در مسیر واقعی اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان حرکت کرده اند یا خیر؟» مطرح کرده است که بر اساس نتایج به دست آمده 2/18 درصد از شرکت کنندگان به این پرسش پاسخ مثبت داده اند و 8/82 درصد هم معتقدند سازمان نظام مهندسی استان ها در مسیر واقعی اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان حرکت نکرده اند.

نتیجه این نظر سنجی حاکی از آن است که سازمان های نظام مهندسی و مسئولان مربوطه باید هرچه سریع تر راهکاری اساسی برای این نهاد تاثیر گذار در صنعت ساختمان داشته باشند و در مسیر واقعی اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان حرکت کنند.

http://www.iiiwe.com/news/urban/engineering_direction_law_enforcement_agencies_are_not_real/

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد