Ilam Society of Civil Engineers

انجمن مهندسان ساختمان استان ایلام

Ilam Society of Civil Engineers

انجمن مهندسان ساختمان استان ایلام

انتقاد مهندسان از نظام مهندسی ساختمان استان/ از مردودی در آزمون زلزله تا امضای ترکان

ا
انتقاد مهندسان از نظام مهندسی ساختمان استان/ از مردودی در آزمون زلزله تا امضای ترکان

جمعی از جامعه مهندسین، اساتید دانشگاه،مشاوران و انجمن صنفی پیمانکاران استان درد دل‌های خود را با نماینده مردم ایلام در مجلس در میان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، در ابتدای  دیدار جمعی از جامعه مهندسین، اساتید دانشگاه،مشاوران و انجمن صنفی پیمانکاران استان با دکتر« احمد شوهانی»، مهندس “غلام‌حسین بزرگی” عضو هیئت موسس انجمن مهندسان ساختمان استان و پیشکسوت حوزه مهندسی استان ضمن خوش‌آمدگویی، در خصوص عملکرد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مشکلات عمومی استان و حوزه مهندسی به نکات قابل تاملی اشاره نمود و به بورسیه‌های غیرقانونی در حوزه وزارت علوم و واکنش کمرنگ نمایندگان مردم به این قضیه انتقاد کرد.


  

 


 مهندس “کرم‌اله ساده‌میری” عضو هیئت مؤسس انجمن مهندسان ساختمان استان اظهار کرد: مهندسان مرتبط با ساختمان در سال 68 در استان تنها هشت نفر بودند که بعد از هفت سال در سال 75 این تعداد به 17 نفر رسید و اکنون نیز تعداد مهندسین 117 برابر شده و قریب به سه هزار نفر رسیده است درحالی‌که حدود 500 نفر این افراد در رشته خود کار می‌کنند.‌

ضرورت تجدید نظر در آمار مربوط به کار اعضای نظام مهندسین

وی افزود: با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی رشد و توسعه داشته است و مشابه صنوف دیگر تغییراتی داشته در نتیجه چالش‌هایی در کیفیت کار وجود دارد بنابراین به این نتیجه رسیدیم انجمنی را به عنوان انجمن مهندسان ساختمان تشکیل دهیم که هسته مرکزی آن از افراد با سابقه بیشتر تشکیل شده بود تا بتوانند پتانسیل مدیریتی خود را در استان به نمایش بگذارند.

ساده‌میری با انتقاد از توسعه بی‌رویه و بدون برنامه جامع علمی کشور تصریح کرد: باید طرحی برای جامع علمی کشور تهیه شود زیرا توسعه علمی کشور بسیار زیاد است و نیروی تحصیل کرده بسیاری در استان و کشور داریم اما در ارتباط با نیروی کارگر و تکنیسین به فقر رسیدیم و همین باعث شده است که کارگر کاشی‌کاری با دستمزد روزی 100 هزار تومان راضی نباشد ولی یک مهندس برق حاضر است با ماهی پانصد هزار کار کند. در واقع شیرازه علمی کشور به‌هم‌خورده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان آمار کشور اعلام کرده که هرکس در طول هفته یک ساعت کار کند بیکار نیست که این شاخص درستی نیست و همین باعث شده آمار صحیحی از بیکاران استان به مسوولان کشوری داده نشود بنابراین باید در این مورد نیز تجدیدنظر شود.

ساده‌میری با اشاره بااینکه در حرفه‌آموزی کشور باید تغییر ایجاد شود و نظارت بیشتری بر آن صورت گیرد، تصریح کرد: کسی که می‌خواهد برای کسب حرفه‌ای آموزش ببیند بیش از 500 ساعت به او آموزش می‌دهند که 100 ساعت آن‌هم مفید نیست و باید تحول اساسی در این زمینه شکل گیرد.

کارنامه مهندسان مسکن مهر، لکه‌ی ننگ بر دامن نظام مهندسی

مهندس «محمدرضا جعفریان» عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد ایلام خطاب به نماینده ایلام گفت: به‌واسطه اتفاقات پیش‌آمده، جامعه مهندسان خاطره خوشی از دوران نمایندگی شما ندارد زیرا در سال 91 در انتخابات نظام‌مهندسی رأی مهندسین را به نحوی کسب کردند ولی هیچ موضع و انعکاسی انجام نگرفت و آن جریان به‌جایی رسید که حیثیت و آبروی جامعه مهندسین خدشه‌دار شد و ما دولت قبل و بخشی را نیز نمایندگان مجلس مقصر می‌دانیم چون این حیثیت به‌سادگی قابل برگشت نیست.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد ایلام بابیان اینکه در سال‌های اخیر هیچ اتفاق مثبتی در حوزه مهندسی در استان رخ نداده، افزود: کارنامه برخی از مهندسین در مسکن مهر در شان جامعه مهندسی نبود که گروه 5 درصدی از جامعه مهندسی که در این جریان دخالت داشتند نام دیگر 95 درصد مهندسین را نیز خدشه‌دار کردند. در جریان مسکن مهر شبکه رانت‌خواری وجود دارد و باید شناسایی شود.

جعفریان با اشاره به اینکه مهندسین اکنون جایگاه و شخصیتی شایسته در استان ندارند، تصریح کرد: مهندسین ما در تاریک‌ترین نقطه در طول این 35 سال قرار گرفتند، مهندسین عمران به‌واسطه بیکاری برای ماهی 400 هزار کار می‌کنند و این به خاطر شبکه مافیایی در نطام مهندسی است.

این کارشناس ارشد مهندسی عمران گفت: چگونه است وقتی یکی از خوش‌نام‌ترین مهندسین استان که برای اطلاع‌رسانی و روشن کردن اذهان عمومی مطالبی را که حاوی گزارش کارهای انجام‌گرفته در سازمان نظام‌مهندسی استان در شبکه احتماعی منتشر می‌کند، به پلیس فتا معرفی و با وی برخورد می‌شود اما برای روشن کردن فساد صورت گرفته هیچ نهادی پیگیر نمی‌شود؟

از  امضای ترکان تا نگاهی به کسب رای در انتخابات گذشته نظام مهندسی استان

«حمیدرضا لطفی‌زاده» دیگر عضو هیئت‌علمی گروه عمران دانشگاه صحبت‌هایش را با طرح سؤالی از شوهانی آغاز کرد و گفت: پتانسیل ایلام درزمینهٔ نفت، گاز و آب است، درزمینهٔ نفت و گاز استان در چه جایگاهی قرار دارد و می‌خواهد به چه سمتی پیش برود؟ در بخش آب بزرگ‌ترین پروژه استان سامانه گرمسیری است که قرار است برابر با کل آب‌های مهارشده استان از رودخانه سیروان به ایلام وارد شود که متأسفانه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و برای حل مشکلات آن هنوز اقدام قابل‌توجهی صورت نگرفته چه برنامه‌ای دارید؟

وی با اشاره به نحوه برگزاری آخرین انتخابات نظام‌مهندسی استان گفت: این افراد توانستند رأی افرادی را که تازه فارغ‌التحصیل شدند و قرار است به سازمان نظام‌مهندسی ورود کنند و هزینه حق عضویت نداشتند را به هر نحوی کسب کنند و مهندسین باسابقه چنین کاری را نمی‌کنند زیرا اخلاق در نطام مهندسی ایلام نمرده است.

این کارشناس ارشد عمران به اتفاقات مجمع عمومی نظام‌مهندسی اردیبهشت‌ماه امسال اشاره کرد و گفت: در جلسه اخیری که با مهندس ترکان داشتیم از وی سؤال پرسیدیم که چرا با توجه به اتفاقات صورت گرفته این مجمع را تائید کردند، که گفتند من تائید نکردم و وقتی‌که امضایش را نشان دادیم بیان کردند این امضای من نیست.

انتقاد از نحوه‌‎ی سفر اخیر ترکان به ایلام و عراق

مهندس عیسی امیدی دبیر میز صادرات خدمات فنی و مهندسی استان گفت: انجمن پیمانکاران با بیش از هزار پیمانکار و شرکت و علی‌رغم کوچک بودن استان ششمین استان ازلحاظ ثبت شرکت است.

وی بابیان اینکه سال گذشته مجوز میز صادرات خدمات فنی مهندسی را گرفتیم و چندین جلسه هم با مقامات عراقی برای صادرات داشتیم، تصریح کرد: چگونه است که وقتی قرار است دفتر میز خدمات در عراق افتتاح شود دبیر میز استان (یا اعضای این میز) در آنجا حضور ندارند ولی با مافیایی که در استان به وجود آمده افراد دیگری مهندس ترکان را همراهی می‌کنند؟

امیدی ادامه داد: میز خدمت استان را به ما دادند ولی افراد دیگری به عراق می‌روند لااقل حکم ما را لغو می‌کردند و به آقای بهادری می‌دادند و به عراق می‌بردند. در نظام‌مهندسی دیگر چنین فرصتی پیش نمی‌آید که ایلامی‌ها بتوانند در عراق خدمات فنی و مهندسی صادر کنند اما افراد خاصی دارند این فرصت را از مهندسین ایلامی می‌گیرند.

دبیر میز صادرات خدمات فنی و مهندسی استان گفت: حتی اجازه ملاقات مهندس ترکان را هم به ما ندادند به‌گونه‌ای که در استقبال از ترکان حدود بیست نفر از مهندسین، دانشگاهیان و پیشکسوتان مهندسی برای دیدار با وی به فرودگاه رفتیم اما چنان وی را از جای دیگر خارج کردند که کسی متوجه خروج ترکان از درب عمومی فرودگاه به جای درب VIP نشد.

وی خاطرنشان کرد: زلزله مورموری تلنگری برای جامعه مهندسین بود زیرا اگر این زلزله در ایلام رخ دهد فاجعه انسانی اتفاق می‌افتد، چرا که مقاومت بتن مصرفی در سازه‌های مسکن مهر ایلام حتی به یک سوم مقاومت لازم هم نرسیده است و این یک فاجعه مهندسی است.

امیدی به وضعیت موجود در نظام‌مهندسی استان انتقاد کرد و گفت: همایش به نام مهندسان برگزار می‌کنند درحالی‌که کسی از مهندسان در آن حضور ندارد.

مسکن مهر ایمن نیست

مهندس غلام‌رضا رزم‌گیر کارشناس‌ارشد سازه نیز گفت: جامعه مهندسین بر این باور است ساختمانی که ساخته می‌شود سرمایه عمومی مملکت است و حساسیت داریم که ایمن ساخته شود، اگر زلزله در مورموری اتفاق می‌افتد و ساختمانی خراب می‌شود علاوه بر اینکه دولت باید هزینه پرداخت کند از جیب روستایی‌ها نیز هزینه می‌شود که اگر ما مهندسین درست کارکنیم چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

کارشناس ارشد سازه با اشاره به اینکه بسیاری از ساختمان‌های مسکن مهر استحکام ندارد، افزود: اگر اعلام عمومی کنیم که ساختمان‌ها استحکام ندارد امنیت خاطر ساکنان به خطر می‌افتد و اگر هم بگوییم مشکلی ندارد و زلزله بیاید و اتفاقی بیفتد باید جواب‌گو باشیم و مسئول جان آن‌ها هستیم. مدارک و مستندات زیادی برای اثبات داریم و بر اساس محاسبات می‌توانیم ثابت کنیم تعدادی از ساختمان‌های مسکن مهر در استان مشکل دارد اما چون امنیت خاطر ساکنان در خطر است نمی‌توانیم اعلام عمومی کنیم.

وی ادامه داد: نیاز است که گروه‌های کارشناسی تک‌تک این ساختمان‌ها را بررسی کنند و آن‌هایی که ایراد دارد شناسایی شود.

این مدرس دانشگاه گفت: در بحث میز صادرات خدمات فنی و مهندسی در عراق برای ساخت‌وساز 700 میلیارد تومان اعتبار منظور شده است که می‌تواند بخش عظیمی از مهندسین را از حالت رکود خارج کند اما دراین‌ارتباط دو موضوع وجود دارد این‌که اگر حجم این پول دست عده‌ای خاص بیفتد فاجعه‌ای دیگر رخ می‌دهد و بحث دیگر این‌که حیثیت حرفه‌ای مهندسانمان به حراج داده می‌شود زیرا این دفتر در عراق نماینده جامعه مهندسی ایران است اگر اتفاقی که در کیفیت ساختمان‌های اینجا صورت گرفت در عراق هم اتفاق بیفتد برای جامعه مهندسی ما سخت است و لکه ننگی بر دامن جامعه مهندسی باقی خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 35 قانون نظام‌مهندسی مصوب مجلس راه و شهرسازی موظف است بر تمام ساخت‌وسازها نظارت کند و تخلفات را پیگیری کند، اما راه و شهرسازی استان ماده 35 قانون نظام‌مهندسی را به خوبی رعایت نمی‌کند.

رزم‌گیر تصریح کرد: در وبلاگ انجمن مهندسان مطالبی را در مورد اتفاقات نظام‌مهندسی استان نوشته‌ام که با شکایت آقای بهادری موجب ورود پلیس فتا به این قضیه شده که اگر کذب باشد جواب‌گو هستم و اگر واقعیت دارد دستگاه‌های مربوط پیگیری کنند. در بحث ورود پلیس فتا به منزل من در چارچوب قانون وارد شده‌اند اما جالب اینجاست که روزی که لپ‌تاپم برده شد قرار بر این بود فردای آن روز در همایش بلایای طبیعی و زلزله در حوضه آسیب‌پذیری ساختمان سخنرانی داشته باشم و مطالبی برای گفتن داشتم.

نظارت‌های ضعیف/ مهندسان فقط پول می‌شناسند

علیرضا نیک‌خلق، انبوه‌ساز و عضو نظام‌مهندسی ساختمان استان اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت و توسعه استان ساخت‌وساز زیاد شده و به دلیل کمبود زمین آپارتمان‌سازی و انبوه‌سازی باب شده، بنابراین نیاز به قوانین و نظارت بیشتر در این زمینه احساس می‌شود. کاستی‌هایی در این زمینه در شهر وجود دارد که در آینده به فاجعه تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: در بحث طراحی در شهرهای دیگر هیچ اجباری وجود ندارد که به یک طراح خاص ارجاع شود درحالی‌که در نظام‌مهندسی استان طراحی را به افراد خاصی می‌دهند که موجب فساد می‌شود، بحث طراحی وظیفه نظام‌مهندسی نیست و نظام‌مهندسی وظیفه‌اش نظارت و کنترل نقشه است.

نیک‌خلق گفت: در نظام‌مهندسی ناظرهایی داریم که هنوز کاری را که نظارت آن را بر عهده گرفتند آدرسش را بلد نیست درحالی‌که پول نظارت را گرفته‌اند. متأسفانه هیچ‌چیزی سر جای خود نیست هیچ‌کس وظیفه خود را انجام نمی‌دهد و در این بین بدون نظارت، پول حق‌الزحمه رد و بدل می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایلام پلیس ساختمانی نداریم، خاطرنشان کرد: در بحث جانمایی و استقرار ساختمان‌ها از لحاظ جنوبی و شمالی رعایت نمی‌شود نمونه بارز آن محله کوی آزادی است و این مشکل نهادهای نظارتی است که نمی‌تواند با متخلفان برخورد قاطع کنند.

در سازمان نظام مهندسی حراست وجود ندارد


 در ادامه این دیدار "محسن حیدری" عضو هیئت‌مدیره انجمن مهندسان استان گفت: سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان در سال 92 قریب به 20 میلیارد تومان گردش مالی داشته اما عملکرد مطلوبی در عدالت در توزیع این بودجه صورت نگرفته و طمع بر مدیریتشان قالب شده است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: ما  مدیریت نظام‌مهندسی استان را شایسته نمی‌دانیم که به عنوان پیشانی جامعه مهندسی ایران به عراق بروند و با گردش مالی حدود 700 میلیارد تومان کار کنند.

حیدری با اشاره به اینکه سازمان نظام‌مهندسی صنفی مستقل است و فقط از جانب راه و شهرسازی کنترل می‌شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه به خاطر واسطه‌ها در استان این نظارت به خوبی صورت نمی‌گیرد. در سازمان نظام‌مهندسی حراست وجود ندارد که به تخلفات بررسی کند و بعضی‌ها از این خلأ ایجادشده سوءاستفاده می‌کنند.

این کارشناس ارشد سازه تصریح کرد: عملکرد اصلی راه و شهرسازی و نظام‌مهندسی استان رضایت عمومی ندارد، بارها در این زمینه اعتراض کرده‌ایم و از اردیبهشت‌ماه امسال که در سازمان تخلف دیدیم با امضای نامه‌ای این تخلفات را به گوش مسئولان رساندیم و به همه مراجع رونوشت دادیم اما هیچ‌گونه واکنشی نسبت به این تخلفات تاکنون ندیدیم.

خلع‌ید 46 شرکت در یک روز !

« هوشنگ جمشیدیان » پیمانکار ایلامی در این جلسه اظهار کرد: در طول دوران انقلاب خلع ید پیمانکاران به این تعداد در تمام کشور بی سابقه بوده به گونه‌ای که راه و شهرسازی استان در یک روز پرونده خلع ید 46 شرکت بزرگ و خوشنام را به استانداری فرستاد.  این‌ها پیمانکارهایی هستند که خانه‌هایشان را برای خرج کار دولت فروخته‌اند، پیمانکاران خوش‌نام استان را به نابودی کشاندند و دیگر نمی‌توانند در این استان کار کنند و مجبورند به استان‌های دیگر بروند و می‌توان گفت  نان صدها خانوار ایلامی ( کارگر و مهندس) را آجر کردند. 

 سایه شرکت‌های غیربومی بر ساخت‌وسازهای ایلام

«حسن کاکایی» پیمانکار دیگر حاضر در این جلسه گفت: در جریان خلع‌ید از پیمانکاران گزارش خلاف واقع تهیه‌شده، نه این‌که پیمانکاران کار نکرده‌اند، مستندات در اختیار داریم که کمیته پیمان رأی داده که کارفرما مقصر است ولی آقایان  با توجه به روابطی که دارند علیه پیمانکاران پرونده‌سازی کردند.

وی ادامه داد: چگونه است گروه مشاوره برآیند با یک کارشناس و چند کاردان و آبدارچی در طول دو سال حدود 80 میلیارد پروژه استان را نظارت نموده است درصورتی‌ که بیش از 15 هزار بیکار در استان داریم؟ بیشتر پروژه‌های استان را شرکت‌های غیربومی می‌گیرند این در حالی است که بیشتر پیمانکارها، مشاوران و مهندسان استان بیکارند.

مشکلات حوزه مهندسی با ترکان مطرح می‌شود/  شوهانی موافق تغییرات در مدیریت راه و شهرسازی

دکتر احمد شوهانی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان این جلسه اظهار کرد: دو نوع نظارت داریم یکی بعد قانونی یکی بعد نظارت درونی است علی‌رغم نظارت‌های قانونی نظارت درونی صورت نمی‌گیرد. نظارت درونی ما مشکل دارد. در بازدیدی که از مناطق زلزله‌زده آبدانان داشتیم خانه‌های خشتی و بلوکی سالم بودند ولی ساختمان‌های مسکن مهر ترک‌های بزرگی داشت که این درد است.

وی با اشاره به اینکه سامانه گرمسیری امسال و سال آینده خروجی‌اش در ایلام مشخص می‌شود و پیگیر آن هستیم، خاطرنشان کرد: پیام این جلسه را به مقامات مرتبط بالاتر انتقال می‌دهم، بحث میز صادرات فنی در عراق را به‌طورجدی پیگیری می‌کنیم و جلسه‌ای را با ترکان و وزیر راه و شهرسازی خواهیم داشت تا این درد‌ها به گوش آنان برسد. باید کاری شود که همه از این دفتر منتفع شوند و موجب اشتغال‌زایی در استان شود و اجازه نمی‌دهیم عده‌ای از این دفتر سوءاستفاده کنند.

در پایان شوهانی بابیان اینکه در عزل و نصب‌ها نمایندگان نقشی جز پیشنهاد دادن ندارند، گفت: اگر  مدیریت استان موافق تغییر باشند بنده موافق تغییر در مدیریت راه و شهرسازی استان هستم و در این زمینه با مقامات کشوری رایزنی خواهم داشت.

 

 


 

نظرات 5 + ارسال نظر
همکار سه‌شنبه 13 آبان 1393 ساعت 00:34

خسته نباشید و خدا قوت.امیدوارمون کردید بازتاب عمومی عالی در استان داشته

وب گرد ایلامی یکشنبه 11 آبان 1393 ساعت 00:12

نظرات پاک شد متاسفم اقای مهندس رزمگیر دیدی کارشون اسمه خوشون به میان میاد سریع فشار میارن پاک بشه گفتم خدمتت نگرانتیم اینا زیاده خواهان برادر تحمل انتقاد نداشتن خدا جای حق نشسته

وبگرد بیکار شنبه 10 آبان 1393 ساعت 23:34

جناب رزمگیر دست به دامن شدن سیاسی ها چرا.گفتگو بعترین راه حل است مگر انها ما را در کارشان دخیل میسازند .من ختم میکنم کلامم را که شمارا حیف است با این جماعتی که خیلی از همه چی گیرشان اماده شما دنبال چه هستید اگر حرمت شخص شما باعث شده که اجازه به خود ندهیم وارد شویم واجازه ورود نداریم چند بار است میگوییم نگرانت هستیم چون زیاده خواه نیستی به هر حال موفق باشی.در تیم شما زیادی خواهان وجود دارد که پول بیت المال را پس نمی دهند.........

غلامرضا رزمگیر شنبه 10 آبان 1393 ساعت 21:34

از اینکه نگران من هستید متشکرم خدارا شاهد می گیرم به هیچ عنوان دنبال منافع شخصی نبوده ام .انجمن مهندسان ساختمان تمایلی برای تقابل به نظام مهندسی ساختمان ندارد چرا که خانه اول همه مهندسین سازمان های نظام مهندسی است.همه بازیاده خواهی وانحصارطلبی مخالف هستند.به تخلفات آقایان مورد نظر شما هم در صورت وجود(همه چیز محتمل است) باید رسیدگی شود.از 84 هزارمترمربع که در مجمع کذائی عنوان شد باخبرم .اما می دانم شخصی هم سالها عنوانی داشته واز آن بهره مند گشته وواقعیت نداشته است.

بیکار وبگرد شنبه 10 آبان 1393 ساعت 20:42

مافیای امور اب چرا نمگی که اقای لطفی زاده همه جوره داره چپ وراست ترک تشریفات کار میبره یا اقای جعفریان که پوندگان عمرانش شیره مردم ستمدیده این شهر ومکیدو اقای مدیر راه وشهرسازی جلو رانت خواری یه عده پیمانکار گرفته واعمال قانون شدن من نگران جناب غلام خان رزمگیرم که دلسوزسازمان هست از هیجا گیرش نمیاد وبا این سوادش حیفه دنباله یه عده ادم زیاده خواه افتاده اینایی که ردشونو بگیری یه مثل همون اقای دبیر ستاد که دولت محلش نذاشت وپست نگرفت چون....... گر همیشه هیج جایی نداره و......شما رقم کار کرداقای لطفی زاده در امور اب
اب وفاضلاب وبگیرد در دانشگاه بگیرد در نظام مهندسی کشاورزی درنظام مهندسی ساختمان شمایید که به واسطه زیاده خواهیتون معندسای دیگه بیکارن شماکار کرد اقای جعفریان در دانشگاه ازاد و اخذ کنید و متراز اقای نوین غرب در سازمان معندسی ساختمان قریب100 هزار متر مربع از یک دفتر حقوقی در یک سال منم قبول دارم اعمال قانون سخته که باید قانون رو تحمل کرد.زیاده خواهی چقدر اخه.....

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد